h1

A farewell to arms av Ernest Hemingway #TvåBöckerIMånaden

17 januari, 2011

Nu har jag läst ut första boken, A farewell to arms av Hemingway. Jag ligger med andra ord helt rätt till i tiden med en bok på två veckor. Jag har tidigare läst Och solen har sin gång och Den gamle och havet och bestämt mig för att ta mig igenom åtminstone merparten av Hemingways verk. Det är något speciellt med hans sätt att berätta.

Jag tyckte mycket om även den här boken och hade svårt att lägga den ifrån mig. Även om den utspelar sig i en helt annan tid är det en bok som berör och som jag tror att alla kan uppskatta. Berättelsen handlar om en ung man de kallar ”Tenente” som vi får följa när han som amerikan gått med i italienska armén under första världskriget. Han träffar en lika ung engelsk sjuksköterska och det som jag trodde skulle vara en krigsskildring flätades samman med en djup kärlekshistoria. Att Hemingway är duktig på att få oss att svepas med och verkligen finnas mitt i det han skriver om är ingen hemlighet, och inte heller denna gång gjorde han mig besviken.

 

Härnäst blir det Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.

Kommentera

