h1

Mitt eget nyårslöfte?

3 januari, 2011

Liksom Baronen tror jag egentligen inte riktigt på det där med nyårslöften. De leder generellt bara till misslyckanden, och sådana har jag haft tillräckligt av. Men ett nytt år inspirerar ändå ofta till ”nya tag” och nysatsningar. Så även om det inte är ett årslångt åtagande har jag bestämt mig för att testa en ny träningsgrej.

Jag ska befinna mig på gymmet varje måndag-torsdag klockan 19-20 alternativt 06.30-07.30 fram till första veckan i mars – sen blir det utvärdering. Jag sätter inget krav på vad jag ska göra när jag är där, men jag ska banne mig få in vanan att gå dit. En lugn promenad på löpbandet framför tv:n, gruppträning eller ett hårt styrkepass, det spelar ingen roll. Men jag ska vara där. Är jag envis i två månader så borde vanan sitta, sedan kan jag utöka eller omvärdera.

Rutiner brukar funka bra för mig, och under våren har jag inga kvällsåtaganden som interfererar med en sådan här plan. Skulle jag boka in något har jag ju alternativet att gå dit på morgonen.

Jag har velat lite om tiden, men jag tror att 19-20 är en bra tid. Jag hinner hem och äta efter labbet innan jag ger mig iväg och efter hinner jag varva ner, äta något och läsa lite innan det är läggdags. Alternativet vore klockan 17-18 direkt efter labbet, men jag gissar att det är väldigt mycket folk på gymmet så dags. Dessutom får jag nog ut mer av det om jag hinner hem och äta innan. Nackdelen med tiden 19-20 är att en stor del av kvällen försvinner, men jag tror att jag kan lära mig att trivas med det. Och som sagt – jag kan ju välja att ta morgonpass då och då.

Tror ni att det funkar?

Kommentera

