Archive for januari, 2010

h1

Den hårda vägen

27 januari, 2010

Viktväktarna, Xtravaganza med pulversoppor i 6 veckor, Viktklubben, Feelgoods viktrådgivare, detoxkurer.. Listan kan göras lång över metoder jag testat för att gå ner i vikt. Många av dem har fungerat, ingen har hållt i längden.

Senast levde jag på tre pulversoppor om dagen i sex veckor. Då tappade jag snabbt massor av vikt och var jättenöjd, men sex månader senare hade jag gått upp nästan allt igen. Det är inte värt det! Dyra pengar och urusel livskvalitet. Så nu är det den hårda skolan som gäller. Det finns inga genvägar. Bara att göra av med fler kalorier än man stoppar i sig.

Jag har bestämt mig för att bli beroende av träning, och för att tycka att det är förbannat roligt. Jag har intalat mig det så länge nu att jag har börjat se fram emot att börja. Jag har redan brytit mitt sockerberoende och börjat storhandla och äta bra hemlagad mat. Nästa steg är att börja äta mellanmål, det är jag väldigt slarvig med. Sedan är det dags att lägga på träningen, och sist ska jag sluta dricka alkohol under en period. Jag äter enligt någon slags lätt låg-kolhydratdiet, där bara fullkornsris, fullkornspasta, havregryn och någon potatis då och då förekommer utöver proteinvaror och massor av frukt och grönsaker. Maten baseras mycket på saker jag kan ha halvfärdigt hemma i frysen eftersom jag har ont om tid att laga mat i veckorna.. Så just nu håller jag på och fyller frysen med brynd nötfärs, marinerad stekt kyckling, portionsbitar av fisk, kokta bönor, wokgrönsaker och tomatsås. Allt för att jag aldrig ska gå och köpa snabbmat med ursäkten att jag inte hann fixa något hemma.

Träningen kommer till en början att utgöras av träningspass på Medley i Linköping (sporthallen/simhallen) med inslag av löpning och simning. Medley har årskort för studenter som kostar 280 kronor i månaden, det känns väldigt överkomligt. Mitt långsiktiga mål är att klara av en Tjejklassiker. Jag har kikat på passen de har på Medley och kommer som standardschema att satsa på något de kallar Body Balance på måndagar, ett spinningpass eller simpass växlande varannan vecka på onsdagar, Aerobics dans varje fredag och löpning varje söndag. Body Balance ska vara baserat på yoga, tai chi och pilates och handla om rörlighet, avslappning och styrka, medan övriga pass mest handlar om förbränning och kondition. Klassikern inkluderar löpning, cykling, simning och längdskidåkning, så jag tror att det kan vara ett bra upplägg. 

Löpningen kommer inte att vara några problem, det har jag sysslat med sporadiskt de senaste åren och det ska bli skönt att komma igång med det igen. Simning tycker jag är ganska långtråkigt, men jag trivs i vattnet och bara jag får upp konditionen lite så ska det inte vara några bekymmer att simma någon kilometer i stöten. Spinning testade jag för några år sedan och fick då lite knäproblem, men löpningen har gjort mina ben starkare och jag tror att jag har tillräckligt med muskelskydd nu. Det stora problemet inför en klassiker är skidorna.. Jag har inte stått på ett par skidor sedan jag var i 10-årsåldern. Men jag tänker mig att det får bli ett framtida problem. Om jag bara tränar upp konditionen så borde det inte vara några större problem att hitta en teknik som gör att jag tar mig runt tjejvasan åtminstone på maxtid.

Jag ser riktigt fram emot body balance- och aerobics-passen, det låter som att det kan vara riktigt roligt. Har sysslat lite med dans förut och trivdes väldigt bra med den träningsformen. Det är bra träning för att få en smidig och slank kropp. 

Framåt våren börjar det nog bli dags att byta något av konditionspassen mot ett styrketräningspass, men det får jag utvärdera vartefter. Första prioritet är att träna upp konditionen och att förbränna kalorier. Nästa vecka börjar jag!

Det kan hända att den här bloggen för en tid byter karaktär till någon form av träningsblogg, men eftersom det inte varit någon större aktivitet här de senaste månaderna så är det nog en förändring till det bättre.

Önska mig lycka till. Det är nästan 20 kg som ska bort.